25 Şubat 2013 Pazartesi

Yol Çizgilerinin Anlamları

Eveeettt trafik dersine devam etmek isteyenler parmak kaldırsın! :)
Geçen gün trafikte seyrederken, ilk zamanlar endişe ettiğim "acaba ben bu çizginin ne tarafındayım, şeridi tutturabiliyor muyum?" falan gibi konuları düşündüm. Belki hala düşünenler vardır diye paylaşmak istedim. 
Öncelikle çizgilerin anlamını bilmek ve şerit takibi çok önemlidir. Yani çizgileri ortalayıp yolun ortasından gidemezsiniz, İstanbul trafiğinde bu zaten pek mümkün değildir ama olsun yazımız genel amaçlı bir yazı :) Ya sol şeride ait olacaksınız ya orta şeride. Bulunduğunuz yol en az iki şeritse, sol şerit "sollama şerididir" eğer yavaş seyrediyorsanız mümkün olduğunca bu şeridi tıkamamanız gerekiyor, çünkü sollama adı üzerinde soldan yapılır, sizi sağınızdan geçmeye çalışan bir araç daha fazla tehlike yaratır.. Bu ve bahsedeceğim konulara ülkemizde pek riayet edilmese de kazaların önüne geçmek için herkesi uyaralım.. 

İlk bahsedeceğim, çift yönlü yollarda bulunan bir tarafı kesikli, bir tarafı devamlı çizgiler. Önce, çift yönlü yol nedir? Ortasında refüj bulunmayan, gidiş geliş şeklinde, sokak arası, şehirler arası gibi trafiğin karşı şeridine geçip sollama yapabileceğiniz yollardır.. Bu şekilde bir tarafta kesikli çizgi varsa, yol genellikle virajlıdır ve görüş alanı kesikli çizginin olduğu gidiş yönü için uygundur. Dolayısıyla yalnızca kesikli çizginin olduğu taraf, yani bu çizimde sağ gidiş yönü, sollama yapabilir, karşı yöne geçebilir!  


Sadece bir tane kesikli çizgi varsa tabii ki karşı yönden gelen araç da sizin şeridinize girebilir, böyle yollarda ekstra dikkatli olunmalı.. Ülkemizde polislerin en çok dikkat ettiği çizgi türü bunlardır, ceza yazmalık çizgi ihlalidir.. Tek kesikli çizgi aynı zamanda gidiş ya da geliş yönünde şeritleri ayırmak için de kullanılır. Örneğin, bulvarlarda kavşağa yaklaştığınızda şerit ihlali yapamazsınız! Şehirler arası yolda 150, şehir içinde 30 m önce, doğru şeride girmelisiniz, kavşak içinde şerit değiştirme hatasından kaza yaparsanız kusurlu taraf siz olursunuz.. İşte bu sebeple, şeritler arasındaki kesik çizgi, kavşak içinde devamlı çizgiye dönüşür..


 Bu iki çizgi aynı anlama gelir, devamlı iki düz beyaz çizgi ya da düz kalın sarı çizgi, bölünmüş karayolu demektir! Yani refüj ya da herhangi bir şekilde bariyer yoksa bile, varmış gibi düşünmeniz gereken yollara bölünmüş karayolu denir. Ve bu çizgileri hiçbir şekilde ihlal etmemeniz gerekir.. Otoban kenarlarında, çift yönlü yollarda bulunan düz beyaz çizgileri hiçbir zaman gözardı etmeyin, bkz; emniyet şeritleri.. Ama bu çift çizgi ve sarı çizgi azami dikkat gerektirir. Refüj yapılamayacak kadar dar yollarda kullanılır genelde. Aslında bakarsanız bizim ülkemiz dışında refüjlü bulvarlara sahip pek ülke yoktur herhalde :) Çünkü tüm trafik kurallarını bilir, uygular ve uygulatırlar!

Bunların dışında yolun içinde hız sınırları yazabilir, sola-sağa yol ayrımının yaklaştığını gösteren oklar olur, otoban gişelerine yaklaşırken "yavaşla" ibareleri olur, trafik kavramı içindeki tüm levha, ışıklandırmalar gibi bu yazı ve işaretlere de dikkat ediyoruz :)
Ve son olarak, trafiğin her noktasında yayaların geçiş üstünlüğü olduğunu hatırlatıp kaçıyorum :) Bir yayaya çarptığınızda sizi kurtaracak iyi bir avukat bulabilirsiniz ama unutmayınız ki "yaya yolu" dışında bile öncelik yayalara aittir. Ve evet o, yaya geçidi değil yaya yoludur :)

2 yorum: