8 Şubat 2017 Çarşamba

Sal Ağacı, Shorea robusta nedir?


*Hassas içerik
 


Bak şimdi bir şey anlatacağım hiçbir yerde duymamışsınızdır.
Az önce türkü dinliyorum, 'salım geldi musallaya dayandı' dedi. Birkaç başka türküde de duymuştum bu sal'ı. Tabut olduğu cümlenin gelişinden anlaşılıyor. TDK sözlük dışında hiçbir kaynak bulamadım sal ile ilgili. 
Tabutun Türkçesi "sal, ölü salı, sala" şeklinde kullanılıyormuş. "Salaca" da sedye yerine kullanılıyor. Sanskritçede de sal, yani tabut sala bu arada.. 
Sahi bizim öz Türkçe diye bir şey vardı değil mi o noldu? Biz dili Arap esirliğinden kurtarmaya çalışırken, dilimiz çok başka yerlere gidiyor olacak(!)

Neyse, geçelim onu, bir de bildiğimiz denizde yüzen sal var. Arabik cenaze törenlerinden önce, ölülerimizi suya bıraktığımızın bir işareti daha..  
Ayrıca "salağacı" diye bir şey buldum bari oradan araştırayım dedim, o konuda da hiçbir şey yok. Sal ağacı hemen hemen tüm dillerde "sal" diye biliniyor, asıl ismi shorea robusta.
 
Görsel kaynağı wikipedia, Kraliçenin Sal ağacına tutunarak Buddha'yı doğurmasının tasviri
 

Shorea robusta, Hindistan kökenli bir ağaç. Budist geleneklerinde Kraliçe Maya sal ağacına tutunarak Buddha'yı doğurur ve yine Buddha öldüğünde bir çift sal ağacı üzerine yatırılır.

Hindistan filmlerini izlerseniz de zorla Araplaştırıldığımızı aslında daha çok Hindu gelenereklerden etkilendiğimizi görebilirsiniz.. Özümüzü, kültürümüzü araştırıp öğrenelim derdim ama google'a sal yazınca, sadece şal bağlama modelleri çıkıyor :/
 
Bu yazıyı hazırlama amacım, benim gibi bu konuyu merak edenlere bir derleme olmasıdır. Ayrıca aklınıza gelenleri araştırmayı ihmal etmeyin, gördüğünüz gibi sizi hayal edemeyeceğinizi noktalara götürüyor. 

Ülkemiz yasaları gereği, bir insan öldükten sonra bedenine ne olacağı belediyenin yetkisi dahilinde. Vay ben yakılmak istiyordum diyemiyorsunuz.. Diğer alternatif cenaze törenleri de yasak, sadece toprağa defnedilebilirsiniz, inancınız ne olursa olsun..

4 yorum:

  1. klasik osmanlı desenlerinin bir çoğuda hint kökenli , ki ben bunu duyunca çok şaşırmıştım... güzel bir yazı olmuş , sevgiler:)

    YanıtlaSil
  2. Bende köklerimi uzun araştırmalardan sonra somadeva/masal ırmaklarının okyanusunu okurken şãla ağacına denk geldim çeviren vatica robusta demiş nasıl bir ağaç derken burayı buldum:)

    YanıtlaSil
  3. sal wood is https://finland-wood.com/pinewood/

    YanıtlaSil